Suplementacja cynkiem

Oceń ten artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Cynk to minerał, który wpływa na stan zdrowia skóry, pozytywnie wpływa na metabolizm. W suplementach diety, cynku należy szukać pod postacią cytrynianu cynku.

Najpopularniejszy suplement na włosy, skórę i paznokcie!

Suplementacja cynku jest pierwszym ratunkiem, kiedy trzeba wpłynąć na kondycję włosów, skóry i paznokci. Cytrynian cynku sprawia, że paznokcie rosną mocne i zdrowe i przestają się rozdwajać, włosy stają się błyszczące, a cera wygładzona i rozjaśniona. Z tego powodu cynk często występuje jako składnik dermokosmetyków oraz preparatów przeciwtrądzikowych.

Cudowne właściwości cynku na organizm człowieka

Cynk jest minerałem, który znajduje się w składnikach preparatów walczących z dolegliwościami. Poza poprawą urody, wpływa na sprawność intelektualną, ponieważ wspomaga pamięć i koncentrację. Jest niezmiernie ważny dla utrzymania zdrowia  układu płciowego – zwiększa produkcję plemników i  wpływa na zachowanie regularnego cyklu miesiączkowego. Cynk uczestniczy także w magazynowaniu insuliny, wspiera leczenie wrzodów żołądka i zbawiennie działa na pracę trzustki. Osoby stosujące suplementację cynku mają wyższą odporność na przeziębienia.

Jakie jest zapotrzebowanie na cynk?

Zapotrzebowanie na cynk jest zróżnicowane i zależne od kondycji zdrowia. Osoby spożywające alkohol w większych dawkach czy stosujące tabletki antykoncepcyjne, potrzebują większych ilości tego pierwiastka. Jednak przeciętne zapotrzebowanie na cynk wynosi około 15 mg dziennie. Zwiększone zapotrzebowanie na cynk występuje u kobiet w ciąży i karmiących piersią, jednak przed samodzielnym wprowadzeniem suplementacji cynku, warto w tym przypadku skonsultować się z lekarzem.

Cynk w codziennej diecie

Cytrynian cynku znajduje się w wielu produktach codziennej diety. Najwięcej cynku zawierają ostrygi, jednak nie każdy polubi ich smak. Wysoką dawkę cynku znajdziemy także w mięsie wołowym, pestkach dyni, wątrobie wołowej, mięsie kraba, otrębach pszennych, orzechach nerkowca czy kaszy gryczanej.

Kiedy cynku jest za mało? Objawy niedoboru cynku.

Pierwsze niedobory cynku są niegroźne: osłabia się kondycja włosów, które mogą zacząć wypadać oraz pojawiają się białe plamki na paznokciach. Towarzyszyć mogą temu biegunki i zmiany skórne, jak rozstępy, egzema i wysychająca skóra. Kolejne objawy niedoboru cynku dzieją się „w środku”, nie jesteśmy w stanie wychwycić ich tak jak pogarszającego się stanu włosów czy paznokci, bowiem wzrasta ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu. Pojawiają się zaburzenia koncentracji, słabnie apetyt i towarzyszy mu deformacja węchu i smaku; gorzej goją się rany, częściej łapiemy infekcje. Pojawia się apatia, problemy z płodnością. Objawami niedoboru cynku może być także niedoczynność tarczycy, niedokrwistość, i problemy ze wzrokiem.

Jak suplementować cynk?

Rozpoczynając suplementację cynkiem, należy pamiętać, że najlepiej przyjmować go godzinę przed posiłkiem lub dwie godziny po nim – ponieważ niektóre pokarmy mogą mieć wpływ na jego wchłanianie. Nie powinno się przyjmować suplementów cynku z nabiałem, produktami błonnikowymi i bogatymi w kwas fitynowy, jak na przykład rośliny strączkowe. Należy zachować dwugodzinną przerwę pomiędzy przyjęciem cynku i preparatów z żelazem, bo żelazo negatywnie wpływa na wchłanianie przez organizm cynku. Cytrynian cynku zmniejsza wchłanianie niektórych leków – warto skonsultować to z lekarzem lub farmaceuta, wydającym suplement cynku.

Cynk jak ważnym dla organizmu składnikiem i świadczy o tym lista jego właściwości. Niedobory cynku są szczególnie groźne dla dzieci i płodów, ponieważ mogą one hamować ich rozwój oraz wzrost.

Jeśli spodobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco >> POLUB FashionAndBeauty.pl na facebook