Jakie tajemnice skrywa nasz mikrobiom?

Czy wiesz, że w jelitach znajduje się ponad 70% komórek odpornościowych oraz że to właśnie jelita nazywane są drugim mózgiem? To jeszcze nie wszystko. Zarówno na odporność, jak i na nasze samopoczucie ogromny wpływ ma mikrobiom jelitowy – to od niego zależy sprawny metabolizm, przyswajanie składników odżywczych, nasza waga i nastrój. Mikrobiom człowieka ma także wpływ na odporność. Jak to się dzieje i jakie tajemnice skrywa mikrobiom? Poznaj odpowiedzi na te pytania.

Mikrobiom przewodu pokarmowego – co to jest?

Jeśli myślisz, że Twoje jelita są sterylne, jesteś w błędzie. Zamieszkują je miliardy drobnoustrojów – bakterii, grzybów i drożdżaków. Jedne z nich są przyjazne dla Twojego organizmu i warto o nie jak najlepiej zadbać, inne lepiej by nigdy nie były w przewadze i nie miały okazji do aktywnego działania.

Dobroczynne bakterie tworzące mikrobiom to inaczej bakterie probiotyczne. Należą one głównie do szczepów bakterii fermentacji mlekowej i pełnią w jelitach szereg ważnych funkcji. Oczyszczają je z resztek pokarmowych i toksyn oraz biorą udział w procesie trawienia pokarmów i wchłaniania witamin. Wspierają też układ odpornościowy – aż 70% odporności bierze się z jelit.

Mikrobiom jelitowy (bakterie probiotyczne) ma również wpływ na nasz nastrój – to właśnie mikroflora jelitowa chroni nas do pewnego stopnia na przykład przed depresją, co potwierdzają badania naukowe.

Jak wspierać dobroczynne bakterie tworzące mikrobiom?

Wspieranie dobroczynnych bakterii w jelitach jest w naszym najlepiej pojmowanym interesie. Ich przewaga gwarantuje, że jesteśmy chronieni przed toksynami i alergenami, a także przed szkodliwymi wirusami i bakteriami. Wspierając dobroczynne bakterie probiotyczne, wzmacniamy naszą odporność. Jest to ważne szczególnie w przypadku dzieci, których mikrobiom jelitowy i układ odpornościowy dopiero się kształtują.

O mikrobiom zadbamy przede wszystkim za sprawą diety. Maluchy karmione mlekiem mamy dostają dawkę bakterii probiotycznych tą drogą. Rozszerzając dietę dziecka, pamiętajmy, by wprowadzać do niej produkty przyjazne dla mikrobiomu – kiszone warzywa i owoce oraz produkty mleczne poddane procesom fermentacji, a także pokarmy zawierające węglowodany złożone, które są źródłem energii dla bakterii probiotycznych (warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, kasze). Tak powinna wyglądać też dieta dorosłej osoby.

Jedną z tajemnic dobroczynnych bakterii jest też to, że lubią one spokój. Jeśli zatem chcesz, by bakterie probiotyczne pracowały w Twoich jelitach bez przeszkód, naucz się redukować stres.

Czy i kiedy suplementować probiotyki?

Mikrobiom można też wspomóc, przyjmując suplementy diety z probiotykami, np. Estabiom. Można to robić już od pierwszego miesiąca życia – suplementacja jest wskazana zwłaszcza dla dzieci urodzonych przez cesarskie cięcie. Probiotyk przyda się także przy problemach z trawieniem, po antybiotykoterapii, po biegunce i w czasie podróży. Estabiom jest polecany również kobietom w ciąży i w czasie laktacji.

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]
Informacja prawna