Jak odpowiednio nawodnić organizm w trakcie upałów

Oceń ten artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Wysokie temperatury mogą być bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu. Z tego też względu tak istotne jest aby w trakcie upałów zadbać o odpowiednie nawodnienie naszego ciała.

W tym roku już parokrotnie notowaliśmy w naszym kraju temperatury znacznie przekraczające trzydzieści stopni Celsjusza. Tak duże upały są bardzo niebezpieczne i mogą w szczególny sposób zagrażać dzieciom, jak i osobom starszym. Aby nie ulec negatywnym efektom wysokiej temperatury koniecznie trzeba pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Poniżej postaramy się szczegółowo omówić rolę wody w naszym organizmie oraz podpowiedzieć jak zadbać o dobre nawodnienie.

Woda – podstawowy składnik naszego ciała

Woda to jeden z głównych składników naszego organizmu. W zależności od wieku może wynosić od 60 procent masy ciała do nawet 80 procent w przypadku niemowląt. Jeżeli jest jej tak dużo musi mieć ona niebagatelne znacznie. I tak też jest w rzeczywistości. Woda jest bowiem niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Woda stanowi podstawę wszystkich narządów, tkanek oraz pozwala zachować sprężystość i elastyczność ludzkiej skóry. Woda to również główny składnik krwi czy też pozostałych płynów tkankowych organizmu. To również w wodzie zachodzi proces rozpuszczania elektrolitów, które to odpowiedzialne są za regulację układu nerwowego, jak i krwionośnego.

Aby zatem organizm mógł prawidłowo funkcjonować nie wolno dopuścić do jego odwodnienia. Koniecznie trzeba przyjmować płyny i to w dużych ilościach.

Jaką ilość płynów spożywać?

Zapotrzebowanie na wodę zależy w największym stopniu od wagi ciała. Ogólnie można przyjąć, że na jeden kilogram naszej masy powinno przypadać 30 mililitrów wody. Na ilość spożywanych płynów wpływ ma również wiek i płeć. Ogólnie można jednak przyjąć, że przeciętny człowiek powinien dziennie przyjmować od dwóch do nawet trzech litrów wody dziennie.

Skoro wiemy już zatem ile płynów powinno się spożywać, aby nie dopuścić do odwodnienia organizmu zastanówmy się co najlepiej będzie pić w upalne dni.

Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta – oczywiście najlepiej będzie pić dużo wody. Bez znaczenia czy będzie to woda gazowana, czy też nie. Ta pierwsza jest ceniona głównie za sprawą właściwości bakteriobójczych ( trzeba jednak pamiętać, że nie powinny jej spożywać osoby z problemami gastrycznymi ).

Nie znaczy to jednak, że należy spożywać wyłącznie czystą wodę. W trakcie upałów znakomicie sprawdzają się również inne napoje, które pozwalają gasić pragnienie i uzupełnić elektrolity. Najprostszym przykładem innego napoju, który doskonale pozwala uzupełnić ilość płynów w organizmie jest woda z cytryną, czyli popularna lemoniada. Domowa lemoniada to bowiem znakomity sposób na przeciwdziałanie efektom wysokiej temperatury za oknami. Dodatkową zaletą lemoniady jest jej pyszny smak. Dlatego też wszyscy, którzy mają już dość czystej wody powinni zwrócić swój wzrok w kierunku domowej lemoniady.

Oprócz tego w trakcie upałów znakomicie sprawdzą się też różnego rodzaju kefiry czy też maślanki, które pomogą ugasić pragnienie oraz pozwolą dostarczyć istotnych minerałów do organizmu. Oprócz tego warto rozważyć picie w upały soków z sezonowych owoców czy też warzyw.

Napój napojowi nierówny

Czy zatem w trakcie gorących, wakacyjnych dni powinniśmy pić wszystko, co mamy pod ręką? Otóż na pewno nie. Zaleca się unikać spożywania napojów gazowanych, bardzo mocnych herbat czy też alkoholu. Tego typu napoje nie pomogą ugasić pragnienia a przez dużą zawartość cukru spowodują jedynie gorsze wchłanianie się płynów.

Jak zatem widzicie odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezwykle istotne. W trakcie lata i wyższych temperatur pamiętajcie zatem, aby spożywać dużą ilość wody lub innych płynów, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.

Jeśli spodobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco >> POLUB FashionAndBeauty.pl na facebook