Ćwiczenia dla kobiet w ciąży – na co zwrócić uwagę?

Ciąża jest specyficznym stanem dla kobiecego ciała. Z jednej strony nie jest ona chorobą, z drugiej strony uruchamia jednak zasoby energii, produkcję wielu hormonów, tak że z łatwością można nazwać ten stan odbiegającym od normy. Jeśli jednak zarówno dziecko, jak i kobieta czują się dobrze nie trzeba rezygnować różnych typów zachowania. Warto na przykład codziennie spacerować czy wykonywać ćwiczenia dla kobiet w ciąży. W zdrowej ciąży aktywność fizyczna jest wręcz wskazana – dlatego warto skonsultować ją z lekarzem prowadzącym lub położną. Odpowiednio dopasowane przez specjalistów zestawy ćwiczeń pomogą uniknąć problemów połogu, jakimi są na przykład nietrzymanie moczu czy bóle krocza.

Zestaw ćwiczeń dla ciężarnych – zdać się medyków, czy sławną trenerkę fitness?

Ruch i rozsądna aktywność fizyczna to zdrowie – dotyczy to również kobiet oczekujących na narodziny potomstwa. W tym przypadku warto jednak zestaw ćwiczeń skonsultować ze specjalistą. Ginekolog – położnik powinien być pierwszym wyborem. Oczywiście nie rozpisze on planu treningowego, ale po dokładnym badaniu wskaże, czy ćwiczenia są możliwe i jaką intensywność powinna wybrać ciężarna. Te informacje może przekazać również położna – zarówno środowiskowa, jak i ta, która docelowo ma odbierać poród. Po uzyskaniu zielonego światła od specjalisty można udać się do fizjoterapeuty – najlepiej jeśli ma on specjalizację z uroginekologii. To on przygotuje zestaw ćwiczeń, wskaże wzorce zachowania i aktywności. Pomoże również w poprawnym ich wykonaniu po raz pierwszy. Ma się dzięki temu pewność, że wszystkie aktywności pozytywnie wpłyną na kondycję w czasie porodu i później. Dzięki odpowiednim zestawom ćwiczeń można uniknąć problemów z nietrzymaniem moczu czy bólem krocza. Można oczywiście wybrać zestaw ćwiczeń od którejś z popularnych trenerek fitness, jednak zajęcia takie nie są opracowywane indywidualnie. A wiadomo powszechnie, że zarówno każda kobieta jest inna, jak i każda ciąża różni się od siebie.

Dlaczego tak ważne jest motywowanie mięśni dna miednicy do pracy już w czasie ciąży?

Odpowiednio dopasowane ćwiczenia wzmocnią mięśnie dna miednicy – gdy te będą słabsze po porodzie, pojawić może się problem z nietrzymaniem moczu, a nawet konieczność używania specjalnych wkładek jak Elly, aby czuć się komfortowo. Nawet jednak wtedy remedium będzie ćwiczenie mięśni – można całkowicie zlikwidować nadwyrężenie tej partii ciała. Dlatego nie warto spędzić ciąży na bezruchu, a jak najlepiej przygotować się do porodu – silne mięśnie przyspieszają go znacznie.

Gdy pojawi się nietrzymanie moczu i inne dolegliwości do kogo się udać po pomoc?

Zdarza się jednak, że mimo wszystko nietrzymanie moczu się pojawi. Doraźnie można stosować wkładki Elly, jednak mimo komfortu jaki one zapewniają warto nadal ćwiczyć aby zupełnie pozbyć się problemu. Pomocna będzie wizyta u fizjoterapeuty, który wskaże jak radzić sobie z tym problemem. Gdy tylko ginekolog pozwoli na aktywność fizyczną warto również zacząć ćwiczyć inne partie ciała.

Oceń artykuł
[Suma: Średnia: ]
Informacja prawna