Nie da się ukryć, że przygotowanie męskiej stylizacji na jakąkolwiek okazję zajmuje zwykle o wiele mniej czasu aniżeli stworzenie takiego samego zestawu dla kobiety. Środowisko biznesowe jest dziś pełne przedstawicielek płci pięknej, które prowadzą własne firmy bądź reprezentują duże przedsiębiorstwa. Wiedza o tym, jak zadbać o wizerunek podczas spotkań z potencjalnym partnerem w biznesie jest niezwykle istotna.
Już od pewnego czasu głośno mówi się o znaczeniu pierwszego wrażenia w stosunkach międzyludzkich. Mało kto zaś jest w stanie oddzielić całkowicie swoje subiektywne wrażenie na temat innego człowieka od profesjonalnego podejścia do jego wiedzy. Dlatego niezwykle istotne jest, aby zadbać o właściwy outfit, zwłaszcza na pierwszym spotkaniu biznesowym z danym klientem czy partnerem.
Pierwsze wrażenie jest ważne
Według specjalistów od wizerunku na zrobienie pierwszego wrażenia – czy to dobrego, czy złego – mamy całe 11 sekund. Oczywiście, strój jest tylko jego elementem, niemniej jednak rzuca się w oczy i pozwala ocenić drugiego człowieka zarówno według własnych kryteriów (na które wpływu nie mamy), jak też według kryteriów znanych ogólnie w psychologii. Badania z 2013 roku na temat związku między strojem a odbiorem danej osoby wyraźnie mówią, że o wiele korzystniej oceniamy osoby w dobrze dopasowanych ubraniach. Świetnym wyborem może być więc wizytowa sukienka ołówkowa – sprawdzi się na pewno lepiej aniżeli jakikolwiek strój oversize, który ogólnie nie jest mile widziany w biznesowym wizerunku. Dopasowana odzież sprawia, że człowiek postrzegany jest jako godny zaufania, odnoszący sukcesy oraz pewny siebie, a to świetna droga do nawiązania zawodowych relacji.
Dress code – ale jaki?
Zbyt prostym byłoby stwierdzenie, że w biznesie obowiązuje tylko jeden konkretny dress code. Są bowiem trzy rodzaje reguł, których należy przestrzegać podczas zestawiania stroju. Podstawowym stylem jest business formal, czyli formalny styl biznesowy, odpowiedni dla wszystkich osób, które reprezentują firmę czy pracują bezpośrednio z klientem; tutaj świetnie sprawdzi się wizytowa sukienka ołówkowa w połączeniu z niezbyt wysokimi szpilkami. Drugim stylem jest business smart, o wiele luźniejszy, w którym można łączyć mniej oficjalne kolory, ale również dodawać bardziej ekstrawagancką biżuterię. Z kolei business casual to styl obowiązujący głównie wewnątrz firmy, dla osób, które nie pracują z partnerami biznesowymi czy klientami. W jego ramach komponowanie zestawu odzieży jest właściwie dowolne.
Kobiecy wizerunek – co warto mieć w szafie?
Gdy wiemy już, jak istotne jest pierwsze wrażenie oraz stworzenie odpowiedniej stylizacji, możemy przejść o krok dalej – do przygotowania podstawowych ubrań, które pozwolą zbudować strój na oficjalne, biznesowe spotkania. Przede wszystkim w kobiecej szafie powinna znajdować się wizytowa sukienka ołówkowa, do której dopasować można marynarkę. Ważne jest, aby obie te rzeczy były w ciemnym kolorze; odpowiednie będą czernie, szarości oraz brązy. Do marynarki warto mieć w zapasie nieprzezroczystą, koszulową bluzkę o matowej fakturze i jednolitej, najlepiej białej barwie, a także spódnicę sięgającą do kolan czy spodnie w kant. Obie te rzeczy nie powinny posiadać żadnych dodatków w formie m.in. falban czy kokard; muszą mieć możliwie jak najprostszy krój. Do tych zestawów dobrać należy biżuterię, która jest subtelna, a także czarne dodatki ze skóry. Oczywiście, nie można zapomnieć o rajstopach w cielistym odcieniu.
Istotne triki
Jako że wizytowych, ołówkowych sukienek czy białych bluzek koszulowych w sklepach jest na pęczki, warto określić dokładniej ich wygląd. Nie powinny pojawić się żadne głębokie dekolty, które są po prostu nieprofesjonalne i mogą obrazić naszego rozmówcę. Szpilki powinny mieć zasłonięte palce oraz piętę. Dopuszczalna wysokość obcasa to do 8 cm, ale więcej, aniżeli 4 cm; płaskie obuwie nie jest uważane za eleganckie. Zarówno wizytowa sukienka ołówkowa, jak również i spódnica powinny mieć długość do kolan – najlepiej tak, aby je zasłaniały albo ewentualnie odsłaniały tylko nieznacznie.