Suplementacja – tak czy nie? Komu jest potrzebna dodatkowa dawka witamin?

Dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witamin jest niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Niedobory poszczególnych substancji prowadzą do pogorszenia samopoczucia oraz poważnych konsekwencji zdrowotnych. Wiele istotnych minerałów znajduje się w pożywieniu, które codziennie spożywamy, jednak ich ilość bywa niewystarczająca. Jak zadbać o właściwy poziom witamin?

Rola witamin w organizmie

Prawidłowa praca wszystkich układów umieszczonych w ludzkim ciele nie byłaby możliwa, gdyby nie witaminy. To one napędzają nas do działania, przynoszą energię i zapobiegają wielu chorobom. Ich niewłaściwy poziom może przyczyniać się do depresji, łamliwości kości, wypadania włosów, czy też takich dolegliwości jak anemia.

Niektóre z nich, tak jak np. witamina E, pozwalają nam na zachowanie młodego i świeżego wyglądu, spowalniają procesy starzenia i są stosowane podczas leczenia niektórych chorób.

Zdrowy i zbilansowany jadłospis pozwala na pokrycie większości zapotrzebowania na niezbędne substancje odżywcze i minerały. Potrzebne witaminy znajdziemy w owocach, warzywach, mięsie oraz nabiale. Przykładowo, witaminę B1 możemy otrzymać spożywając mleko i orzechy, natomiast witaminę K – poprzez pomidory, jaja oraz wątróbkę. Mimo to, stworzenie diety, w której znajdą się wszystkie niezbędne składniki w odpowiednich ilościach, jest bardzo trudne, a w przypadku niektórych witamin — praktycznie niemożliwe. W takiej sytuacji warto rozważyć wsparcie organizmu poprzez dodatkową suplementację.

Kiedy należy stosować suplementy diety?

Pokrycie dziennego zapotrzebowania na witaminy za pomocą samego jadłospisu to znacznie utrudnione zadanie. Do grupy substancji, które ciężko uzupełnić, należy witamina D. Jest wytwarzana samoistnie przez organizm podczas przebywania na słońcu. W trakcie letnich miesięcy zazwyczaj jesteśmy w stanie dostarczyć jej odpowiednie dawki, poprzez spędzanie czasu na zewnątrz i wystawienie się na działanie promieni słonecznych. Sytuacja jednak komplikuje się, gdy nastają chłodne dni i zwiększone zachmurzenie. Ze względu na geograficzne położenie Polski, przez większość roku wykazujemy się niedoborami witaminy D, które są trudne do uzupełnienia bez stosowania suplementów.

Przeczytaj także:  Sok z noni na raka? Właściwości, dawkowanie, skutki uboczne picia soku NONI

Po suplementy powinni sięgnąć ci, którzy w swojej diecie posiadają posiłki nienasycone w witaminy i w związku z tym nie pokrywają one dziennego zapotrzebowania. Przed rozpoczęciem suplementacji należy skonsultować się z lekarzem i wykonać wymagane badania. Jeśli czujemy się osłabieni, przytłoczeni i odczuwamy huśtawki nastroju, może to być sygnał, iż nasz organizm nie otrzymuje odpowiedniej dawki witamin. Kiedy jeszcze należy stosować suplementy diety?

  • w przypadku stosowania diety ze znacznymi ograniczeniami, np. wegetariańskiej – ze względu na brak przyjmowania mięsa wegetarianie mogą potrzebować dodatkowych dawek witaminy B12,
  • przy nietolerancji laktozy – niespożywanie nabiału znacznie ogranicza źródła wielu witamin,
  • podczas ciąży – kobiety ciężarne często otrzymują zalecenie od lekarza, by przyjmować witaminę D, kwas foliowy oraz jod,
  • w przypadku osób starszych,
  • podczas niektórych chorób, takich jak np. anemia – jej wystąpienie może być spowodowane nieodpowiednią ilością żelaza oraz witaminy B12 w organizmie.

Ile kosztują suplementy?

Koszt poszczególnych preparatów waha się w zależności od rodzaju witamin, jakie potrzebuje nasz organizm oraz ich jakości. Dla przykładu, jeśli interesuje nas cena witaminy B12, będzie oscylować w granicach kilkunastu złotych za całe opakowanie, które zwykle starcza na około miesiąc. Jeśli w przyjmowanych kapsułkach bądź tabletkach znajdą się również dodatkowe substancje i minerały, koszt zakupu wzrośnie proporcjonalnie do ilości składników.

Podobne posty:

Przeczytaj także:  Odchudzanie, dzięki naturalnym sposobom
Oceń artykuł
[Suma: Średnia: ]

Jeśli spodobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco >> POLUB FashionAndBeauty.pl na facebook