Jak najlepiej przyrządzać ryby, aby zachowały jak najwięcej cennych właściwości?

Sposób przygotowania produktów ma duże znaczenie dla utrzymania zawartych w nich zdrowych składników. Obróbka termiczna może szkodliwie wpływać na poziom niektórych elementów. Warto wiedzieć, w jaki sposób przygotowywać zdrowe ryby.

Kwasy tłuszczowe

Obróbka termiczna ryb nie wpływa na poziom omega-3. Oznacza to, że usmażony, upieczony, ugotowany łosoś norweski, karp lub sandacz będzie miał tyle samo kwasów tłuszczowych n-3, co jego surowy odpowiednik. Należy jednak dodać, że obróbka termiczna zaburza proporcje omega-3 do omega-6.  Jedynie łosoś oraz troć po ugotowaniu lub pieczeniu zachowują kwasy tłuszczowe w podobnych zależnościach, co surowe formy. Warto dodać, że odrobina oleju rzepakowego wyrównuje zaburzony układ. Ryba z tym dodatkiem – bez względu na to, jak zostanie przyrządzona –   dostarcza ludzkiemu organizmowi cennych składników.

Gotowanie na parze

Kwasy omega-3 to jednak nie wszystko. Ryba ma bowiem wiele innych składników, cennych dla ludzkiego organizmu. Gotowanie na parze pozwala zachować witaminy oraz minerały. W organizmie ryb znaleźć można m.in. związki organiczne z grupy D oraz E. W przypadku zwykłego gotowania straty tego typu składników sięgają aż 50%. Ryby przygotowane za pomocą opisywanej techniki są lekkostrawne. Zawierają one również mniej kalorii. To idealne rozwiązanie dla osób, chcących zredukować ilość zbędnej tkanki tłuszczowej. Gotowanie na parze pozwala również zachować naturalny smak oraz barwę ryb. Przygotowane w ten sposób danie będzie więc zdrowe i ładne. Gotowanie na parze nie wymaga użycia dodatkowych tłuszczów.

Przeczytaj także:  Badanie poziomu cukru w krwi, jakie są normy u dzieci i dorosłych?

Surowe ryby

Dania, nie wymagające poddania produktu obróbce cieplnej, są bardzo popularne. Na bazie ryb można przygotować m.in. sushi oraz tatar. Warto pamiętać, że w przypadku japońskiej potrawy duże znaczenie ma odpowiednie ugotowanie ryżu. Do sushi wykorzystywane są różne gatunki, m.in. łosoś oraz tuńczyk. Ryb tych można również użyć do przygotowania tatara. Warto jednak pamiętać, by stosować produkty dobrej jakości. Dzięki temu można bowiem zachować składniki odżywcze ryb.

Warto pamiętać, że obróbka termiczna nie zmienia zawartości kwasów omega-3. W rybach znajduje się jednak wiele innych składników cennych dla zdrowia. Warto zatem jeść produkty surowe lub przyrządzone na parze.

Podobne posty:

Przeczytaj także:  Suplementy w diecie wegetariańskiej – nie zapomnij o potrzebach Twojego organizmu
Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]

Jeśli spodobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco >> POLUB FashionAndBeauty.pl na facebook