Dieta dla małego sportowca

Oceń ten artykuł:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdki (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Skomponowanie jadłospisu odpowiedniego dla małego sportowca może okazać się niemałym wyzwaniem. Z jednej strony dziecko musi mieć dużo energii, a z drugiej lepiej jeśli dieta nie będzie składała się z wysoko przetworzonych produktów bogatych w cukier. Sama chęć malucha do aktywnego spędzania czasu jest jednak godna pochwały i warto go w tym wspierać, dostarczając odpowiednio skomponowane posiłki. Jak powinna wyglądać dieta dla aktywnego dziecka? Co powinno się w niej znaleźć, a czego należy unikać?

Czego potrzebuje aktywne dziecko?

Najłatwiej zaznajomić się z potrzebami aktywnego dziecka wiedząc, jakie jest jego dzienne zapotrzebowanie na kalorie. A tu można się lekko zdziwić. Okazuje się, że dziecko, które aktywnie uczestniczy w lekcjach wychowania fizycznego, a po szkole bierze udział w dodatkowych zajęciach związanych ze sportem, może potrzebować nawet od 1800 do 2100 kalorii dziennie. Jest to minimalne dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka prowadzącego raczej siedzący tryb życia. Może się wydawać, że to sporo. Trzeba jednak pamiętać, że nie tylko zajęcia sportowe wymagają od dziecka dużej ilości energii, ale też sam fakt, że nasza pociecha cały czas się rozwija. Z tego powodu dieta dla aktywnego dziecka musi być dość rozbudowana, urozmaicona i obfitująca w naturalne produkty. Unikamy oczywiście żywności typu fast food. O ile nie zaszkodzi raz na jakiś czas, o tyle sięganie po nią może skończyć się nadwagą, otyłością i mnóstwem chorób z nimi związanych. Poza tym nasza pociecha może zechcieć wesprzeć się słodkimi napojami. Są kolorowe i gazowane, a do tego mają mnóstwo cukru. Na tyle, na ile to możliwe, warto wyrabiać w dziecku nawyk sięgania po wodę. Kolorowe napoje, energetyki czy napoje dla sportowców są niedopuszczalne w diecie każdego dziecka, nie tylko tego aktywnego.

Jak powinna wyglądać dieta dla aktywnego dziecka?

Przede wszystkim musi być sycąco, ale lekko. Unikamy zatem ciężkostrawnych dań, które obciążają i odbierają energię, zamiast ją dodać. Dostarczanie energii z posiłkami warto rozłożyć na cały dzień, nawet na 5-6 mniejszych posiłków. To pozwoli utrzymać stały poziom energii i nie dopuści do napadów wilczego apetytu, kiedy to maluch potrafi pochłonąć dosłownie wszystko. Z drugiej strony, nie ma sensu wmuszać w dziecko te składniki czy całe posiłki, które mu nie smakują. Zawsze można znaleźć zamiennik o podobnych właściwościach. Co konkretnie podawać aktywnemu dziecku do jedzenia? Na śniadanie może to być kanapka z awokado, pomidorem i polędwicą z indyka. Na drugie śniadanie coś słodkiego – pierniczkowe muffinki z malinami i gorzką czekoladą. Na obiad sprawdzi się zapiekanka makaronowa z indykiem lub siekane kotleciki z indyka z papryką i kaszą jaglaną. Na podwieczorek można podać dziecku do zjedzenia suszone morele i orzechy włoskie. Hitem na kolację może natomiast okazać się kanapka z twarożkiem, miodem i orzechami włoskimi. Przepisy można oczywiście modyfikować. Ważne, by dieta uwzględniała także alergie i ewentualne nietolerancje pokarmowe naszego dziecka.

Jeśli spodobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco >> POLUB FashionAndBeauty.pl na facebook


Podobne posty: