Ashwagandha – opinie i właściwości

Ashwagandha – (inaczej zwana witanią ospałą, żeń-szeniem indyjskim lub – bardzie poetycko – zimową wiśnią, to roślina z rodziny psiankowatych) wszystko co powinieneś o niej wiedzieć.

Na dziś dzień świat suplementów jest bardzo bogato wyposażony, suplementy diety są teraz bardzo łatwo dostępne i stosunkowo tanie. Znajdziemy w nim wszystko czego potrzebujemy. Żyjemy w bardzo trudnych czasach w ciągu dnia mamy dużo stresu, może to pogarszać naszą jakość życia. Jeśli szukamy lekarstwa na lenistwo, zmęczenie i przewlekły stres, pragniemy coś zmienić i czuć się świetnie cały czas, możemy zastanowić się nad spróbowaniem ashwagandhy.

Ashwagandha znana jest ludzkości już od tysięcy lat. Witania ospała pochodzi głównie z Indii, gdzie jest niemal tak popularna jak żeń – szeń w medycynie chińskiej. Jest krzewem dorastającym do wysokości ok. 150 cm. Użytkowanie ashwagandhy dla zdrowia organizmu sięga nawet 6000 lat p.n.e. Jednak wtedy była ona znana szerzej jako Rasayana. Starożytni ludzie stosowali ją dokładnie do tych samych celi co my dzisiaj.

Ashwagandha jest to inaczej żeń-szeń indyjski, witania ospała. Ashwagandha należy do rodziny psiankowatych. Jest ona surowcem leczniczym jest korzeń, którego zapach na myśl przywodzi stajnię. Stąd też poniekąd pochodzi nazwa tego zioła: ashwa – koń, zaś ashwagandha – to moc konia, końska moc. Jej magiczne właściwości wykorzystuję się w medycynie. Rośnie ona na Wyspach Kanaryjskich, w Południowej Afryce, na Sri Lance, w Chinach i Indiach. Tamtejsi mieszkańcy już od dawien dawna dodają ją do swoich mieszanek ziołowych. Głównym surowcem jaki wykorzystuje się do suplementacji jest jej korzeń, ale zastosowanie ashwagandhy w medycynie przyjmuje wykorzystanie całej rośliny.
Właściwości ashwagandhy ciężko zliczyć na palcach u jednej ręki. Niesie ona za sobą wiele korzyści takich jak :

  • pozwala zachować dobre samopoczucie psychiczne oraz fizyczne
  • korzystnie oddziałuje na serce i układ sercowo naczyniowy
  • wykazuje właściwości antyoksydacyjne
  • do najlepiej udokumentowane naukowo właściwości ashwagandhy, zalicza się łagodzenie stresu i niepokoju
  • działa przeciwzapalnie
  • ashwagandha także wspomaga płodność i funkcje seksualne.

Nie wszystkie właściwości ashwaghandy są jednak w stu procentach potwierdzone, wymagają potwierdzenia w dalszych badaniach naukowych.

Ponadto stosowana jest od stuleci w medycynie ajurwedyjskiej, działanie ashwagandhy pomaga w walce z takimi chorobami jak artretyzm, gruźlica, zapalenie oskrzeli, bielactwo, a także jest stosowana jako środek w przypadku problemów ze snem, zaburzeń cyklu miesiączkowego czy przewlekłej czkawki.

Niezwykłe działania ashwagandhy wynikają z obecności unikalnych związków w roślinie. Zielona część ashwagandhy zawiera witanolidy, które wykazujące silne działanie antybakteryjne i antynowotworowe.
W korzeniu zaś znajdziemy glikowitanolidy, które mają działanie adaptogenne (wspomagają odporność organizmu) oraz witanozydy, których działanie nie zostało jeszcze do końca przebadane. Poza tymi związkami ashwagandha zawiera również saponiny i alkaloidy. Więcej o ashwagandha pod adresem https://ptbo.edu.pl/ pod którym opublikowano inne dane.

Ashwaghanda redukuje poziom kortyzolu. Wysokie stężenie tego związku zwiększa działanie stresu oksydacyjnego, co z kolei wpływa na nasz organizm w bardzo niekorzystny sposób. Zbyt duża ilość kortyzolu może przyczynić się do zwiększonego odkładania tkanki tłuszczowej i przyspieszenie procesów katabolicznych. Stosowanie ashwaghandy dlatego niesie bardzo dużo pozytywnych korzyści dla sportowców. Pozytywnie wpływa na hipertforię (budowanie masy mięśniowej) Dodatkowymi negatywnymi skutkami dużego poziomu stresu jest ciągłe zmęczenie i zmniejszone libido. Badania wykazały, iż systematyczne spożywanie żeń-szenia indyjskiego (ashwagandha) w dawce 500 mg może zmniejszyć ilość kortyzolu w organizmie nawet o 25% . Nie oznacza to jednak, że będziemy mogli pracować dłużej czy mniej spać, nadal na pierwszym miejscu powinniśmy stawiać na ilość i jakość snu gdyż jest on najważniejszy w odpowiedniej regeneracji. Stosowanie ashwagandhy pomoże nam nieco zredukować negatywne skutki jego niedoboru. Dlatego jego stosowanie zaleca się każdemu kto w swoim życiu dużo pracuje lub ćwiczy fizycznie.
Ashwagandha może nawet pomóc osobom w terapii depresji, PTSD, czy nawet przy objawach ADHD. Jest ona stabilizatorem nastroju ponieważ w korzeniu krzewu znajduje się sporo substancji adaptogennych, charakteryzują one się właściwościami antydepresyjnymi i przeciwstresowymi. Ashwagandha może działać na nastrój podobnie jak produkty farmakologiczne, lecz w odróżnieniu od nich nie wywołuje ona senności.

Przeciwwskazania ashwagandhy. Nie zaleca się stosowania tej rośliny dla :

  • kobiet będących w ciąży i w czasie laktacji;
  • osób zażywających leki uspokajające, nasenne, przeciwpadaczkowe oraz niektóre leki przeciwbólowe
  • bardzo małych dzieci

Badania natomiast dla osób mogących przyjmować ashwahandhe nie wykazały żadnych skutków ubocznych, chociaż badania dalej na ten temat trwają. Jest tak gdyż nie zawiera ona w swoim składzie żadnych składników uzależniających, dlatego można ja przyjmować niezależnie od płci i wieku.

Ashwagandha i jej suplementacja. Zalecana dawka przez ministerstwo zdrowia to około 300 mg na dzień. Jednak nasi przodkowie stosowali nawet dziesięć razy większe dawki tej rośliny i nie zauważali żadnych skutków ubocznych. Jednak profilaktycznie warto trzymać się dawki 300 miligramów gdyż jest ona w stu procentach bezpieczna. Po 8 tygodniach regularnego stosowania zaleca się miesiąc przerwy od jej suplementacji i ponowny powrót do kuracji. Pierwsze efekty działania Ashwagandhy powinniśmy zauważyć po 2-óch miesiącach zażywania. Ze względu na działanie drażniące na śluzówkę żołądka, jakie może powodować Ashwagandha, ekstrakt powinien być stosowany zawsze po posiłku. Można po jakimś czasie zwiększyć dawkę jeśli już nasz organizm zaadaptować się do tymczasowej.

Obecnie na rynku możemy spotkać parę form :

  • proszek
  • kapsułki
  • krople (postać płynna)

Według badań najbardziej przyswajalną formą podania są krople.
Cena Ashwagandhy. Ashwagandha nie należy do najdroższych suplementów. Porównując korzyści jakie za sobą niesie i jej cenę, jest naprawdę godna uwagi.

Korzeń indyjskiego żeń-szenia może kupić w opakowaniu 50 g za 11,90 zł, 100 g za 19,90 zł oraz 250 g za 46,90 zł. Kapsułki dostępne są natomiast w opakowaniu 100 sztuk, a ich cena to 34,90 zł. Cena za 30 ml kropli ashwagandhy to 30 30,99zł. Natomiast jeśli chodzi o sproszkowaną wersję naszej magicznej rośliny to cena za 200 gram to około 20 zł.

Najdrożej wychodzą krople lecz są one według badań najbardziej skuteczne w działaniu. Jeśli chcemy postawić na budżetowe rozwiązanie powinniśmy wybrać proszek. Najszerzej na rynku dostępne są kapsułki.

Gdzie kupić ashwagandhę?

Możemy znaleźć ją na różnorakich stronach internetowych, np. na Allegro, Amazonie. Możemy też sprawdzić strony specyfikujące się przede wszystkim sprzedawaniem ashwagandhy jak i również innych zioł, np. sklepzycia, enaturalnie. Polecamy także produkty z ashwaghandhą od sklepów suplementacyjnych takich jak KFD, OLIMP, SFD.

Natomiast jeśli chcemy dostać tą roślinę stacjonarnie to powinniśmy rozglądać się w swoim mieście po sklepach medycznych, zielarskich lub po prostu spytać się o jej dostępność w aptece.

Ashwagandha niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych. Poprawi nasze samopoczucie, zredukuje stres, poprawi koncentrację jak i również poprawi libido. Jej cena jest bardzo atrakcyjna, więc każdy może sobie na nią pozwolić. W naszym życiu niekiedy stres nasz przerasta, chcemy się go pozbyć, ona nam w tym pomoże i skutecznie go zredukuje. Ashwagandha sprzyja także osobom ciężko trenującym na siłowni, korzystają z niej zawodowi sportowcy z całego świata. Poleć ją swojej rodzinie i bliskim bo ashwagandha to produkt którego w dzisiejszych czasach potrzebuje każdy z nas twoja babcia, twój szwagier, twoja siostra, twoja teściowa na pewno nie pożałujecie tego magicznego suplementu.

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]
Informacja prawna