Czym są nukleotydy?

Czym są nukleotydy? Które produkty spożywcze zawierają dużą ilość nukleotydów? Kiedy właściwie potrzebna będzie suplementacja nukleotydami? Jeśli szukasz informacji na temat nukleotydów i ich suplementacji, zapraszamy do lektury.

  1. Czym są nukleotydy?
  2. Jakie produkty spożywcze mają najwięcej nukleotydów?
  3. Nukleotydy dietetyczne – kiedy zacząć regenerację organizmu suplementami?

Nasz organizm pozyskuje nukleotydy wewnętrznie, czyli endogennie lub za pośrednictwem zewnętrznych źródeł, czyli egzogennie. W przypadku zewnętrznych źródeł mamy na myśli oczywiście produkty spożywcze oraz suplementy diety. Czym dokładnie są nukleotydy i jaka żywność zawiera ich najwięcej? Odpowiadamy w niniejszym artykule. 

Czym są nukleotydy?

Czym są nukleotydy dietetyczne i dlaczego są tak ważne dla naszego organizmu? Nukleotydy są swego rodzaju cegiełkami budulcowymi organizmu. To czynne biologicznie cząsteczki, charakteryzujące się stosunkowo małą masą. Są podstawową jednostką strukturalną tak zwanych nici kwasów nukleinowych DNA oraz RNA. Odpowiadają zatem nie tylko za regenerację, ale i odbudowę organizmu człowieka, szczególnie podczas wielu biochemicznych procesów. Stanowią także część metabolizmu białkowego, lipidowego i węglowodanowego. Bez nukleotydów organizm człowieka nie jest właściwie w stanie podejmować ważnych życiowych procesów – i to na przeróżnych fizjologicznych płaszczyznach. 

Jeszcze do niedawna uważano, że wewnętrzna synteza jest w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby. Okazało się jednak, że w niektórych przypadkach konieczne jest dostarczanie kwasów nukleinowych z zewnętrznych źródeł. Kiedy zatem musimy wspomagać swój organizm suplementami lub odpowiednią dietą? Głównie przy osłabieniu infekcją, niedożywieniu czy przy występowaniu stanów zapalnych. Nukleotydy dietetyczne są niezbędne także przy niedoborze odporności, potrzebie rekonwalescencji czy immunosupresji. 

Jakie produkty spożywcze mają najwięcej nukleotydów?

Stosunkowo wysoką zawartość nukleotydów ma mięso, ryby, nasiona oraz orzechy. Ilość nukleotydów we wspomnianych produktach spożywczych jest dużo wyższa niż na przykład w jajkach, mleku czy owocach. Bogatym źródeł nukleotydów są także rośliny strączkowe, podroby czy rośliny suszone. 

Jeśli zależy Ci na tym, aby dostarczać swojemu organizmowi nukleotydy za pomocą produktów spożywczych, wzbogać swoją dietę o mięso drobiowe, wołowe, jagnięce czy wieprzowe. Kwasy nukleinowe w dużej ilości znajdziesz także w makrelach, sardynkach, wątrobach i innych ekstraktach mięsnych. Nieco niższy poziom kwasów zawierają ziemniaki, zboże, jaja, mleko krowie czy sery. 

Warto wiedzieć, że ilość kwasów nukleinowych w żywności zależy również od tego, w jakich warunkach zwierzęta hodowano, a rośliny uprawiano. Wpływ na ostateczną wartość ma także sposób przechowywania żywności oraz jej przetworzenia. 

Nukleotydy dietetyczne – kiedy zacząć regenerację organizmu suplementami?

Kiedy właściwie warto zacząć brać suplementy będące połączeniem czystych nukleotydów dietetycznych z cynkiem? Specjaliści zalecają, aby sięgnąć po takie rozwiązanie podczas regeneracji organizmu w celu przyspieszeniu powrotu do zdrowia po przebytej infekcji. Szczególnie w warunkach tak zwanego stresu komórkowego czy dużej eksploatacji układu odpornościowego lub pokarmowego. To właśnie w takich sytuacjach powstaje konieczność dostarczania budulcowych materiałów organizmowi. Poleca się sięgać nie tylko po suplementację, ale także odpowiednią dietę. W tym ostatnim przypadku mamy na myśli oczywiście takie produkty spożywcze, które mają najwięcej nukleotydów. Jeżeli obawiasz się podwyższonym stężeniem kwasu moczowego lub chcesz poznać syntezę kwasów nukleinowych, skontaktuj się ze specjalistą. Opisze, jak przebiega proces tworzenia nowych komórek i kiedy stosowanie nukleotydów przyniesie najlepsze efekty. Czasami rola nukleotydów jest bardzo niedoceniana, więc dobrze jest wiedzieć, kiedy ma miejsce zwiększone zapotrzebowanie w momencie wywoływania odpowiedzi immunologicznej.

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]
Informacja prawna